Sotenäs Naturskyddsförenings vårbrev 2019

Sotenäs Naturskyddsförening nystartade sin verksamhet med ett välbesökt årsmöte den 14 februari. I samband med årsmötet föreläste Mats Niklasson från Norden Ark om deras Ekopark vilket var mycket uppskattat.

Nu har vi kommit en bra bit in på våren. Blommor, fjärilar, insekter och fåglar syns och hörs överallt.

Föreningen har haft två styrelsemöten och vi har startat ett flertal arbetsgrupper. En föreläsnings- och filmgrupp,  en stigfinnargrupp och en vandringsledsgrupp.

Den 14 april anordnade Naturskyddsförening tillsammans med Bottnafjordens inköpsförening en föreläsning av Pernilla Hagbert. Det var ett lyckat arrangemang med ca 80 stycken besökare. Föreläsningen – Bortom BNP-tillväxt –  presenterade fyra möjliga scenarier för hur samhället kan organiseras hållbart i framtiden med hänsyn till de förutsättningar klimatförändringarna och kraven på ändrad livsstil ger.

För mer information om forskningsprojektet Bortom BNP-tillväxt

Slutrapporten Framtider bortom BNP-tillväxt

Framtida aktiviteter:

Den 9 maj: Vi vill informera om en intressant föreläsning som anordnas av ”Lyssna & Lär” i samarbete med Folkuniversitetet.

Klimatfrågan – föreläsning med Staffan Laestadius, professor emeritus i industriell utveckling vid KTH och senior rådgivare i tankesmedjan Global Utmaning.

Plats: Hav och Land i Hunnebostrand

Tid: Kl 19:00. Fri entré.

Den 25 maj: Visning av Grosshamns fältstation (fågelstation)

Vi ses på Grosshamns fågelstation. Där möter några från stationen upp och visar hur man fångar, bedömer t.ex. ålder och kön samt ringmärker fåglar. En hel del återfynd av ringmärkta fåglar har gjorts och intressanta resultat har kunnat öka kunskapen när det gäller vår del av Bohuslän. Vid stationen bedrivs flera studier bl.a. fästingstudier och olika fågelarters häckningar och vi får ta del av dessa resultat. Barn och barnbarn är välkomna!

Länk till event

Den 29 augusti:

Förändring börjar med ett enda steg. Johanna Ståhl – miljöjournalist, chefredaktör för Camino och författare till boken ”Ett hållbart liv” (Naturskyddsföreningens årsbok 2018) inspirerar och delar med sina bästa tips för en hållbar planet.

Plats: Kulturhuset Hav och Land i Hunnebostrand

Tid: Ej bestämt men troligen 19:00. Exakt information kommer på Sotenäs Naturskyddsföreningens hemsida och FB-sida.

Arrangör: Naturskyddsförening Kansli Väst tillsammans med Studiefrämjandet Väst.

Länk till affisch

En kort reflektion utifrån Bertrand Russels råd till framtida generationer.

Love is wise, hatred is foolish

Det cirkulerar en videofilm med Bertrand Russells (1872-1970) där han ger råd till framtida generationer (advise for furture generations in our world of interconnectedness).

Russell gives us two advises, one of which is:

In this world which is getting more and more closely interconnected we have to learn to tolerate each other, we have to learn to put up whith the fact that some people say things that we don´t like.

We can only live together in that way and if we are to live together we must learn a kind of charity and a kind of tolerace which is absolutely vital to the continuation of human life on this planet.

Samtidigt som vi måste ha tolerans för andras åsikter måste vi stå upp för våra egna. Just nu pågår kanske den absolut största manifestationen i människans historia som startades av Greta Thunberg. Det behövs ökade insatser för att bromsa och motverka klimatförändringarna som människan åstadkommer!! Protesterna är viktiga – om vi inte tar den kunskap som vi har om klimatförändringarna på allvar och om vi inte tillsammans gör allt vi kan för att de åtaganden som vi redan lagstiftat om internationellt och nationellt uppnås så riskerar följderna enligt forskning bli förödande.

Klimatmanifestationerna är fredliga demonstrationer där ett stort antal människor uttrycker sin oro för det sättet vi lever på nu och hur det kraftigt påverkar klimatet och det ekosystem som vi alla är beroende av.

Isak Svensson (professor och forskningsledare för projektet Battles without bullets) beskriver, i en debattartikel i GP 2019-03-16, forskningen om ”ickevåldsuppror”. Ickevåldsuppror att har en förmåga att locka bredare befolkningslager att delta aktivt för förändring. De framgångsrika folkliga upproren är oftast de som lyckats med att skapa breda koalitioner mellan olika grupper i samhället.

I manifestationen måste vi stå för vår oro och våra åsikter. För att skapa breda koalitioner måste vi samtidigt ha tolerans för att vi inte alltid har helt överensstämmande åsikter och för att vi kan ha olika sätt att leva. Det är målsättningen som är viktig – att vi vill ändra det sätt vi lever på så att vi inte förödar det unika sammanhängande ekosystem som vi ingår i.

Välkomna på våra aktiviteter!

Hör gärna av dig om du har något särskild fråga som du vill vara med och engagera dig i!

Sotenäs Naturskyddsförening

Lars Glimmerfors, ordförande