Sotenäs Naturskyddsförening startade 2019

Sotenäset med omnejd har en fantastisk natur och ett värdefullt kulturarv. Människor har levt här i årtusenden och har varit delaktiga i att långsamt format miljön till vad den är idag. Näset omgärdas av Västerhavet samt av ett fjord- och dallandskap som utgörs av Åbyfjorden, Bärfendal, Tåsteröds stora vatten och Bottnafjorden som alla har höga natur- och kulturmiljövärden i sig själva.

Det finns en berättigad oro för de negativa följder människans påverkan på naturen kan medföra både lokalt där vi bor och globalt. Hoten det talas om är bland annat klimatförändringar, den minskade biologiska mångfalden och en växande mängd plastavfall, inklusive mikroplaster, som sprider sig över hela jorden. Vi är oroliga för hur detta kommer att påverka framtiden för oss själva, våra barn och barnbarn. Naturen har även ett skyddsvärde i sig själv och människans rätt att förändra och bruka naturen är förenad med ett ansvar för att förvalta naturen väl vilket också framgår i svensk lagstiftning (Miljöbalken 1 kap 1§). Vår reaktion på hoten mot naturen kan vara att vi tränger bort vad som håller på att hända och att vi fortsätter att leva precis som vanligt. En annan reaktion är att oron tar överhand (”klimatångest”) och leder till hopplöshet, vilket också gör att vi inte engagerar oss för att förbättra framtidsutsikterna.

Det mest rationella sättet att reagera på miljöhoten är att vara medveten om dem och försöka hitta lösningar. Det finns många sätt att engagera sig på. Väldigt mycket sker redan nu i samhället för att minska vår negativa påverkan på naturen.

Ett sätt för att göra något konstruktivt är att engagera sig i Naturskyddsförening. Föreningen är partipolitiskt och religiöst obunden, den anser att natur- och miljöfrågor är viktiga och den vill vara med och påverka så att vårt sätt att leva blir mer hållbart.

Sotenäs Naturskyddsförening vill, förutom Sotenäset i sig, särskilt uppmärksamma gränsområdena mot Tanum, Munkedal och Lysekil så att de får den uppmärksamhet de är värda.

Det är många i södra Tanum som uttryckt att de gärna vill arbeta med Sotenäs Naturskyddsförening då Sotenäset geografiskt och i många naturmiljöfrågor ligger närmare. Därför tänker vi oss att i den händelse det finns boende i Svenneby (Gerlesborg) samt Bottna som väljer att vara verksamma i Sotenäs Naturskyddsförening kan kretsen även (i samarbete med Naturskyddsförening i Tanum) utöva sin verksam i dessa områden. Kretsen vill även generellt sträva efter samarbete med Naturskyddsföreningarna i angränsande kommuner.

Hör gärna av dig om du har någon lokal miljöfråga du vill ta upp eller om du har förslag på några aktiviteter som du önskar att Sotenäs Naturskyddsförening ska anordna.

Det är vi alla som tillsammans kommer att medverka till vad Sotenäs Naturskyddsförening arbetar med och åstadkommer i framtiden!