Johan Swahn föreläser om kärnavfall

Johan Swahn är kanslichef på föreningen Miljöorganisationernas kärnavfallsgranskning, MKG, (http://www.mkg.se) där han arbetar åt miljörörelsen, bl.a. Naturskyddsföreningen, med att granska och delta i miljöprövningar av svenska kärnavfallsprojekt. Han är civilingenjör i teknisk fysik och tekn. dr.

Han forskade i många år på Chalmers i ämnet teknik och global säkerhet med en fokusering på frågor som rör kopplingen mellan civil och militär kärnteknik. Han ansvarar även för arbetet med kärnavfallsfrågor i föreningen Nuclear Transparency Watch, NTW, och är medlem i International Panel on Fissile materials, IPFM, och International Nuclear Risk Assessment Group, INRAG

Föreläsningen är ett samarbete mellan Naturskyddsföreningen i Sotenäs och Studiefrämjandet Fyrbodal.