Vid årets slut

Här kommer ett nyhetsbrev från din Naturskyddsförening.

Naturskyddsföreningens syfte är både
att inspirera och bidra till upplevelser av naturens mångfald och rikedom
och
att öka kunskapen om naturen och miljön för att förstå och kraftfullt kunna motarbeta de stora hoten mot livet på jorden.

Vi vill berätta om några aktiviteter som vi planerar inför det nya året:

**En bokcirkel om natur**
Vi läser tillsammans På naturens axlar. Hur tio miljoner arter räddar ditt liv av Anne Sverdrup- Thygeson, professor vid Norges miljö- och biovetenskapliga universitet.
Det är en lättläst rolig bok som väcker många tankar om hur invävda vi är i naturens flätverk och om vårt ansvar att inte förstöra det.
Studiefrämjande har lovat betala böckerna. Tid och plats (någonstans i Gerlesborsgstrakten) bestämmer vi tillsammans. Lena Jarlöv är cirkelledare. Ring eller maila henne om du är intresserad, 0703-174976, lena.jarlov@gmail.com.
Om det blir många anmälda kan det bli två cirklar.
Om det känns bra kan vi fortsätta att läsa fler böcker.

**Rullatorvandringar**
Man behöver kunna ta sig fram i naturen och lyssna på fåglar och se på blommor också om man har svårt att gå. Därför efterlyser vi tips på naturstigar där man kan gå med rullator och även sådana där det går att köra med rullstol eller barnvagn.
I Sotenäs kommun finns Bua Hed och Ramsvikslandet. (För närmare information om dem, se tillgänglighetsdatabasen på Sotenäs kommuns hemsida). Yngve Johansson har lovat att guida på en vandring för alla på Ramsvik fram i vår.
Skicka in dina tips till Lars Glimmerfors, lars.glimmerfors@gmail.com, 0736–635055. Det kan också gälla närliggande kommuner.

**Stig för biologisk mångfald**
Kerstin Holmer har påbörjat en stig på Lars Glimmerfors gård i Bottna. Hon vill inspirera till att se, uppleva och underlätta naturens mångfald genom att göra en vandringsstig med många olika arter av blommor, buskar och slåttermarker, som lockar insekter och fåglar mm. Om du vill vara med och hjälpa till att plantera sticklingar, slå gräs, klippa sly eller bara är nyfiken, så hör av dig till Kerstin Holmer holmer.kerstin@gmail.com

**Liekurs**
Vi behöver uppliva den gamla kunskapen om att slå med lie, för att kunna återskapa blommande ängar och dikesrenar. Om du vill vara med på en liekurs, hör av dig snarast till Ann-Sofi Söderling, ann-sofi.soderling@telia.com, 0707-273364. Den måste planeras snart.

**Fjärilseffekten**
Elsa Agelli och Lars Glimmerfors har tillsammans med Naturskyddsföreningarna i Sotenäs och Tanum gjort en affisch, som med avstamp i ett broderi av Elsa och text av Lars om ’fjärilseffekten’ vill förmedla att våra personliga handlingar har betydelse och att det går att påverka samhällsutvecklingen och livet på jorden mot mångfald och hållbarhet. De säljs till förmån för Naturskyddsföreningen och har inbringat ett värdefullt tillskott till kassan. Elsa vill nu att vi använder affischen för att inspirera till samtal om det som Fjärilseffekten handlar om – att liksom en fjärils vingslag kan leda till stora följdverkningar så kan vars och ens lilla handling få stor betydelse. Vi kan påverka!
Om du arbetar på eller har kontakt med en förskola, skola, bibliotek eller annan institution där en sådan affisch skulle kunna tänkas ses, läsas och diskuteras så får du en att placera där. Hör av dig till Lars Glimmerfors.
En bild av affischen bifogas eller ladda ner den här: Fjärilseffekten.pdf

**Skogsvandringar**
Bohusläns Skogsnätverk har bildats för att slå vakt om skogen. Under året har vandringar gjorts på flera ställen i Bohuslän sista söndagen i månaden, ”Sundays for forests”. Dessa vandringar kommer att fortsätta. Om du vill vara med på maillistan och få utskick om vandringarna så hör av dig till
Lena,lena.jarlov@gmail.com, 0703-174976,

**Barnverksamhet**
Vi funderar över möjligheten att ordna aktiviteter som kan vara roliga för barn, men det kräver att det finns några föräldrar med barn som vill vara med och engagera sig. Är du en av dem? Hör av dig till Lena Sörensson, 0702-797914, lena.sorensson@telia.com.

**Vill du vara med och granska detaljplaner och annat som händer i vår närmiljö?**
Naturskyddsföreningens röst är viktig. Det pågår hela tiden planering som innebär större eller mindre ingrepp som påverkar naturen. Ju fler människor som känner trakten och bryr sig om naturen, desto större inflytande kan vi ha.
Är du intresserad? Hör av dig till Lars Glimmerfors. lars.glimmerfors@gmail.com, 0736–635055.

**Årsmöte**
Preliminär tid för årsmötet är den 24 mars 2022.

Länk till vår hemsida:

Länk till vår Facebook-sida:

God Jul och Gott Nytt År
önskar styrelsen för