Välkommen till en guidad skogs- och naturvandring i Sotenäs kommun

Bohusläns skogsnätverk och Naturskyddsföreningen i Sotenäs önskar

Välkommen till en guidad skogs- och naturvandring i Sotenäs kommun

Dags igen för Sundays for Forests för att uppmärksamma skogen. Den 30 maj uppmärksammas Sundays for Forests för femte gången i Sverige i Bohuslän. Dagen är inspirerad av Fridays for Future och tanken är att uppmärksamma förlusten av biologisk mångfald i skogen en söndag i månaden. Initiativtagaren Bohusläns skogsnätverk hoppas att många organisationer och privatpersoner vill ta efter och arrangera Sundays for Forests på många olika platser i Sverige.

Läs mer här: Sundays for forest Sotenäs kommun 30 maj.pdf

*Följande organisationer stödjer och arrangerar Sundays for Forests i Bohuslän:
Bohusläns skogsnätverk, Naturskyddsföreningen Bohuslän, Naturskyddsföreningen i Strömstad, Naturskyddsföreningen Tanum, Naturskyddsföreningen Lysekil-Munkedal, Naturskyddsföreningen i Sotenäs, Skydda Skogen och Studiefrämjandet.

Tid och plats för vandringen

Var: Hogenäs Norra, norr om Kungshamn, Sotenäs kommun. Nära Svenneby
När: Söndagen den 30 maj
Tid: Skogsvandring i ca 2 timmar med start mellan kl 12 och 13
Ta med: Kläder efter väder, bra skor, sittunderlag och fika för en härlig dag i skogen.
Anmälan: Skicka ett mail till naturguidning21@gmail.com senast tor 27/5 så får du mail tillbaka om du fått plats samt exakt tid. Platser fylls på allteftersom, vi kommer att ha grupper om max 8 st i varje grupp pga corona.
Att tänka på: Munskydd och Corona förnuft rekommenderas
Hitta hit: Om du kommer från E 6an tar du avfarten mot nordens ark och kör söderut på väg 171 mot Kungshamn. Vid korsningen i Askum ligger kustcharken, fortsätt förbi mot Kungshamn. Efter 800m svänger du vänster in på en liten grusväg. Kör ca 100 m in på grusvägen tills du kommer till en liten parkeringsplats och en jaktstuga där vi fått tillåtelse att parkera. Man kan också parkera mittemot infarten, dvs parkeringsplatsen vid Amberes AB
Koordinater: 58°24’39.0″N 11°19’17.3″E

FAKTA OM SKOG OCH KLIMAT
Skogsavverkning leder till stora utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser. Det tar i regel 10-20 år för nyplanterade träd att ta upp den koldioxid som frigörs från ett hygge. Överlag, lagrar trädplantager generellt mindre kol än den tidigare naturliga skogen.
Naturliga skogsekosystem och blandskogar är mer robusta och står emot klimatförändringarnas negativa effekter bättre än trädplantager.
Fungerande skogsekosystem behövs både för att möta och motverka klimatförändringarnas negativa effekter

Kontakt Sotenäs Naturskyddsförening kontaktperson: ann-sofi.soderling@telia.com
Bohusläns skogsnätverk. Kontaktperson: Angela Hunter angela_hunter90@hotmail.com, tel. 072-288 62 77
Epost Bohusläns skogsnätverk, infobohuslanskogarsnaturvarden@gmail.com