Kallelse till årsmöte för Sotenäs Naturskyddsförening den 3 mars 2020

Nu är det dags för Sotenäs Naturskyddsförenings årsmöte. Vi börjar mötet med en föreläsning om solceller. Alla är välkomna på föreläsningen och alla kan stanna på årsmötet men endast medlemmar kan rösta. Om du inte är medlem men kanske vill bli är du extra välkommen.

Det föregående året, 2019, har vi inte haft någon valberedning, eftersom vi nystartade 2019. För 2020 planerar vi att utse en valberedning på årsmötet. Är du intresserad av att var med eller känner du någon som vill vara med så kontakt gärna någon i styrelsen.

Motioner kan mejlas till lars.glimmerfors@gmail.com alternativ skickas till Sotenäs Naturskyddsförening, c/o Lars Glimmerfors, Tåsteröd Gård 455 98, Dingle. Motioner som inkommit i tid, senast 14 dagar före årsmötet, bereds vid styrelsemötet den 27/2.

2019 års verksamhets-, kassa- och revisionsberättelse kommer att finnas på årsmötet samt kommer att finnas på vår hemsida senast söndagen den första mars. Även andra kompletterade uppgifter kan komma att tillkomma.

När: Tisdagen den 3 mars kl 18:30

18:30 Föreläsning
Vi bjuder på fika
19:30 Årsmöte
Var: Bovallstrands församlingshem, Sotenäsvägen 20-22, Bovallstrand.

Dagordning enligt stadgarna som finns här
Här hittar du också aktuella dokument som är relevanta för årsmötet:
Verksamhetsberättelse för Sotenäs Naturskyddsförening 2019.pdf
Balansrapport 2019.pdf
Resultatrapport 2019.pdf
Huvudbok 2019.pdf

Hör gärna av dig till någon av oss i styrelsen om du har några frågor!
Varmt välkomna!

Styrelse 2019
Ordförande: Lars Glimmerfors lars.glimmerfors@gmail.com, 073–6635055
Ledamot, tillika sekreterare: Eva Kihl Selstam, evakihl@hotmail.com, 070–6070498
Ledamot, tillika kassör: Yngve Johansson, yngve.klavan@gmail.com, 076–8145006
Ledamot: Gunnar Selstam, gunnar.selstem@molbiol.umu.se, 070–6335597
Ledamot: Stellan Welin, s.welin@telia.com, 0701–423547
Ledamot: Magnus Sederholm, sederholm@origo.org, 070-6486043
Suppleant: Lena Falkheden, lena.falkheden@gmail.com, 070-8642749
Suppleant: Marcus Nordgren, murkas@gmail.com, 076-2830923

Kalendarium vintern/ våren 2020

• Februari Föredrag av David Gunnarsson om miljögifter. Tid och plats meddelas senare; troligen 20 februari på Hav och Land. David Gunnarsson är Naturskyddsföreningens produktansvarige för Bra Miljöval (kemiska produkter) samt Kemikaliesvepet.
  • 28 mars Klädbytardag på Bottna Inn. Den 28 mars är hela Sveriges stora klädbytardag. Se länk: https://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/sveriges-storsta-kladbytardag
  • 21 april Föreläsning med Eva Sanner på Bottna Inn kl 18.30-20.00. Eva Sanner är journalist inom området hälsa och personlig utveckling och har skrivit boken ”Naturens hemlighet: Återfinn din plats i det stora sammanhanget”. https://www.evasanner.se/bocker

It matters that you care

Eva Sanners bok ”Naturens hemlighet” beskriver vår relation till naturen och hur vi kan fördjupa den. Kan vi hitta tillbaks till vår plats i den väv som omger oss och som har stor betydelse för både vårt kroppsliga välmående men även psykologiskt och existentiellt.

Hur vill vi leva i förhållande till naturen?

Hokusai says look carefully.
He says pay attention, notice.
He says keep looking, stay curious.
He says there is no end to seeing.
It matters that you care.
It matters that you feel.
It matters that you notice.
It matters that life lives through you.

Ovan ett utdrag ur en dikt av Roger Keyes, som var inspirerad av Katsushika Hokusai (1760-1849), en japansk konstnär bl.a. känd för sina landskapsbilder, däribland 36 vyer av berget Fuji.