Det går att påverka framtiden!

Meteorologen Edward N. Lorenz upptäckte på 1970-talet att enbart små förändringar av avrundningsreglerna för väder-data ledde till drastiska förändringar av väderprognoser. Det ledde till att begreppet ”Fjärilseffekten” myntades. En fjärils vingslag i Amazonas kan leda till storm i New York några månader senare.

Till synes små handlingar kan få avgörande betydelse. Detta resonemang kan leda till en positiv reflexion över våra personliga handlingars betydelse för framtiden. Ta t.ex. människans påverkan på klimatet via växthuseffekten. Ibland känner vi att vi personligen inte har möjlighet att påverka utvecklingen. Det samma gäller även kommunen vi bor i, och för Sverige, landet vi bor i. Vad kan vi göra som leder till att utvecklingen vänds, när stora länder som t.ex. USA och Brasilien verkar styra åt motsatt håll? Det är en tankefälla!

Den lilla enskilda handlingen har stor effekt! Just våra handlingar, t.ex. att välja bort en flygresa eller vårt val av vad vi äter har stor påverkan. Om vi väljer att göra något i rätt riktning sprider det sig till andra (även motsatsen gäller, d.v.s. om vi resignerar gör även andre det). Att prata med sina vänner, bekanta och sina politiker, kan få en enorm betydelse för hur framtiden utvecklar sig.

Naturskyddsföreningen vill verka för små och stora handlingar lokalt, nationellt och globalt.

Välkommen till Sotenäs Naturskyddsförening

Vad vi gör tillsammans är viktigt!

Om du inte är medlem så är det lätt att bli det!

Om du inte är skriven i Sotenäs måste du även kontakta medlemsservice och meddela att du vill vara medlem i Sotenäs Naturskyddsföreningen: medlem@naturskyddsforeningen.se
08-702 65 77 (telefontid mån-tors, kl 09.00-11.30, 12.30-15.00. Fredag 09.00-11.30).

Länk till dokumentet för utskrift som du gärna får mejla vänner eller sätta upp på anslagstavlor:
Det går att påverka framtiden