Bortom BNP-tillväxt: Scenarier för hållbart samhällsbyggande

Pernilla Hagbert, arkitekt, tekn.dr., KTH
Tid & Plats: söndag den 14 april kl. 18.00
Bottna Inn, Kvarnen, Skärholmen, Gerlesborg

Vårt samhälle står inför en omvandling av historiska mått för att närma oss ett säkert och
rättvist handlingsutrymme inom planetens gränser.
Forskningsprogrammet “Bortom BNP-tillväxt: Scenarier för hållbart samhällsbyggande” har undersökt förutsättningarna för att planera för en hållbar framtid som inte behöver bygga på nuvarande ekonomiska logik.
Fyra scenarier för en hållbar framtid i Sverige 2050 har tagits fram, vilka alla innebär stora
samhällsförändringar. Scenarierna fungerar som verktyg för diskussion och utmanar tankar om vad
som är möjligt och vilka förändringar som kan och bör genomföras, inklusive förutsättningarna för
policy, samhällsplanering och former för produktion och konsumtion.

Pernilla Hagbert från KTH kommer att presentera scenarierna och ge en sammanfattning av slutsatserna från projektet.
Pernilla är doktor i arkitektur, med inriktning mot en hållbar byggd miljö. Hon jobbar som forskare vid avdelningen för Urbana och Regionala Studier på KTH och har varit del av projektet ”Bortom BNP-tillväxt: scenarier för hållbart samhällsbyggande”, där hon utforskat samhällsbyggnadssektorns roll och planeringens förutsättningar för radikal omställning.

För mer information om forskningsprojektet Bortom BNP-tillväxt, se:
Slutrapporten Framtider bortom BNP-tillväxt, se:
utrapportenhar.5.72aeb1b0166c003cd0d1cff.html#.XJjJTC1iTxs

Ingen entré – Fika i pausen – Varmt välkommen!
Naturskyddsföreningen Sotenäs & Bottnafjordens inköpsförening

Anmälan:

Du behöver inte anmäla dig men om du vill vara säker på att få en plats,t.ex. om du har långt att resa, rekommenderar vi att du mailar till: lena.falkheden@gmail.com.

POSTER